Ebben az országban a NEMZETI szót lassan, de biztosan kisajátította és lejáratta a hatalom. Mert minden, ami ma nemzeti, csak nyomokban tartalmazza a minőséget és a korrektséget. Lássunk négy példát!
1. NKM - NEMZETI KÖZMŰVEK
Egy egyszerű halandónak úgy tűnhet, a Nemzeti Közművek egy egyre terebélyesedő állami szolgáltató cég. Van ott földgáz, áram és távhő. Mindezt kedvenc kormányunk valószínűleg a rezsicsökkentés és államosítás égisze alatt hozta össze. A hajdani Főgáz is így lett NKM Földgázszolgáltató. Ami pedig a szolgáltatás minőségét illeti, nos, arra kiváló sztorim van.
Egy lakásfelújítás során a tulajdonosnak le kellett cserélnie a gázórát. Ezt a műveletet egyébként a mérésügyről szóló törvény szabályozza. A tulajdonos tehát úgy hitte, majd jön egy szaki a központból, lekapja a régit, és felteszi az új órát. Mindezt ingyen. A gázórát azonban díj ellenében cserélték. A magyarázat pedig annyi, hogy ha a cserét lakásfelújítás címén kérik, annak ára van. Nyilván, ebbe a kitételbe, ha egyszer le van írva, nem lehet belekötni. Annál inkább kifogásolható a szolgáltatás ára. Hiába végzett 2 perc alatt a szerelő, hiába volt olyan könnyű a feladat, amit egy ügyes gyerek is el tud végezni, a számlán vastagon fogott a tinta. A tulajdonos persze felháborodott az összeg miatt, és azonnal tisztázni akarta a szolgáltatóval.
Ekkor tudta meg, hogy a NEMZETI KÖZMŰVEKnél a kiszállás alkalmával mindent megkezdett 5 percet 15 percnek számolnak. Vagyis, ha fél órát tartózkodott a szaki a lakásban, akkor azt végül másfél órára hozzák ki. Ezen felül hivatalosan 2 szerelőnek kell megjelennie, és ez papíron akkor is így van, ha valójában egyetlen egy ember jelent meg. Így tehát a munkalapon végül is 2 ember szállt ki a tulajhoz másfél órában. Mit lehet tenni, ha ez a szabály, ez a szabály. Fogadjuk el, és fogjuk be a pofánkat.
2. NÉBIH - NEMZETI ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁGI HIVATAL
A NÉBIH már a nevében is tiszteletet parancsoló intézmény. Bár engem ez a mozaikszó sok minden másra emlékeztet, csak nem a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalra. Na, de a lényeg nem is ez. Sokkal inkább az a furcsa hozzáállás, ami a hivatal részéről tapasztalható. A kisember annyit vesz észre a hivatal ténykedéséből, hogy a híradóban nagy csinnadrattával bejelentik, egy piaci hentesnél penészes volt a hurka, le kellett foglalni az árut. Rosszabb esetben be is kell zárni a boltot. És persze ott vannak a bírságok is. Egyébként azt még egy szimpla vásárló is látja, hogy penészes a felvágott, ahhoz nem kell szakértelem.
Amikor azonban egy vállalkozó azért keresi a NÉBIH-et, hogy az épülő hűtőházához szálljanak ki, mert szeretne mindenféle előírásnak megfelelni (és javaslatokat is szívesen fogad ez ügyben), akkor a kérést visszautasítják, mondván, arra már nincs elég ember. Természetesen akkor majd akad ember, amikor szét kell nézni az új hűtőházban. És nyilván találni is fognak valami jó kis szabálytalanságot, ami után jöhet a BÍRSÁG.
3. NAK - NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARA
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy vállalkozás, amelynek a profilja a kereskedelem. Ennek megfelelően korábban a kereskedelmi és iparkamarához tartozott, és a tagdíjat is oda fizette. Bár hogy ebből volt-e bármilyen haszna a cégnek, a tulajdonos nem tudja. Aztán egyik évben odafönt hirtelen rájöttek, hogy nem lesz ez így jó. Mivel élelmiszerrel kereskedik, ezért mégiscsak köze van valamennyire az agráriumhoz. Átsorolták hát sebtiben az agrárkamarához. Azon nyomban küldték is a levelet, immár oda fizessék a tagdíjat, ami a korábbi pár ezer forint helyett kereken 1.000.000 Ft. Bizony, jól olvassák, egymillió forint.
És még fokozni is tudom, mert az agrárkamara azt is közölte, hogy a tagdíjat visszamenőleg is rendezni kell. Pontosan onnan kezdve, amikor odafönt átdobták a vállalkozást a NEMZETI AGRÁRGAZDASÁGI KAMARÁhoz. A végösszeg 3.000.000 Ft-ra rúgott. A tulajdonos mit tehet? Befoghatja a pofáját. És hogy van-e az egymillió forint mögött szolgáltatás? Úgy tűnik, nem sok. A vállalkozás tavaly júniusban kereste meg az agrárkamarát néhány kérdéssel. A kamara azóta sem tudott válaszolni, hiába hívták fel, hiába írtak emailben és levélben. Rengeteg dolguk lehet, az tuti. Iszonyú munka lehet ennyi milliót pakolgatni, és azzal elszámolni. A kamarai tagokra nem marad idő.
4. NÚSZ - NEMZETI ÚTDÍJFIZETÉSI SZOLGÁLTATÓ ZRT.
Hogy ne vesszünk bele az útdíj-fizetés rejtelmeibe, maradjunk annyiban, a 3,5 tonna feletti járművek az e-útdíj rendszer szerint fizetik az úthasználati díjat. Ez azt jelenti, azok a vállalkozások, ahol fuvaroznak, biztosan így fizetnek, és biztosan több útszakasz után, mint egy sima személygépkocsi. Sőt, az sem mindegy, mi a szállítás útvonala, hisz az útdíjak annak megfelelően is változhatnak. Ha tehát egy teherautó a sofőr figyelmetlensége miatt (mert ugye ő is ember, elvétheti a lekanyarodást) nem azon az úton halad, amelyért előre fizetett a vállalkozás, hanem egy másikon, a drága NÚSZ küldi is a levelet. Akármilyen rövid szakaszról is lenne szó, és akármennyit is perkált a vállalkozás egyébként előre, a szóban forgó NEMZETI intézmény magasról tesz rá.
Mert a szabály, az szabály. A vállalkozás azt a néhány száz métert nem fizette ki. Ne is várjunk rugalmasságot egy állami szervtől. Mert ha a NÚSZ rugalmas lenne, akkor egyik útszakaszra kifizetett díjat átcsapná az alá, amelyiket végül a teherautó tévedés folytán használt. Mivel azonban az túl egyszerű megoldás lenne, és semmi bevételt nem termelne, ezért a NEMZETI ÚTDÍJFIZETÉSI SZOLGÁLTATÓ ZRT. 140.000 Ft-ra bünteti a vállalkozást. Nincs kecmec, nincs pardon! Ehhez is csak gratulálni tudok.
És persze akkor még nem beszéltünk a NEMZETI TRAFIKOKról, és magárról a NER-ről, azaz a NEMZETI EGYÜTTMŰKÖDÉS RENDSZERéről! Úgy gondolom, joggal jutottam arra a következtetésre, hogy az utóbbi évek NEMZETIesedése egy olyan szemfényvesztés és cukormáz egyben, amely a NEMZET leszarását és meglopását leplezi.